آلودگی هوا
فاطمه نعمت اللهی؛ احمد صدرایی جواهری؛ علی حسین صمدی؛ روح اله شهنازی
چکیده
امروزه کاهش در میزان انتشار گازهای گلخانهای، به منظور دستیابی به یک رشد اقتصادی پایدار، در کانون توجه جهان قرار گرفته است. پرداخت یارانه به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و وضع مالیات بر مصرف انرژیهای فسیلی، از جمله سیاستهای مطرح شده در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای است. این سیاستها با هدف ایجاد تغییرات فنی اتخاذ میشوند. ...
بیشتر
امروزه کاهش در میزان انتشار گازهای گلخانهای، به منظور دستیابی به یک رشد اقتصادی پایدار، در کانون توجه جهان قرار گرفته است. پرداخت یارانه به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و وضع مالیات بر مصرف انرژیهای فسیلی، از جمله سیاستهای مطرح شده در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای است. این سیاستها با هدف ایجاد تغییرات فنی اتخاذ میشوند. در این تحقیق، با استفاده از یک الگوی تعادل عمومی محاسبهپذیر، دو سناریوی پرداخت یارانه به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و پرداخت یارانه به همراه وضع مالیات بر مصرف سوختهای فسیلی، با هدف دو برابر نمودن نسبت سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی، مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا نرخ یارانه لازم به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه برای دستیابی به هدف مزبور تعیین و سپس، آثار اقتصادی، رفاهی و محیط زیستی سیاستهای یاد شده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تدوین و عدددهی الگو نشان میدهد که در سناریوی اول، نرخ یارانه لازم به سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، جهت دستیابی به هدف مزبور، معادل 4/9 درصد و در سناریوی دوم برابر 1/9 درصد است. در این میان نرخ مالیات لازم در سناریوی دوم معادل 5/2 درصد از مصرف انرژیهای فسیلی برآورد شده است. نتایج حاکی از کاهش رفاه در هر دو سناریو، بدون توجه به منافع اجتماعی حاصل از کاهش انتشار گازهای آلاینده است. همچنین نتایج نشان میدهد که هر دو سیاست مالیات بر مصرف انرژی فسیلی و سیاست پرداخت یارانه به تحقیق و توسعه قادر به کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا میباشند.
حشمت اله عسگری؛ روح اله نورمحمدی
دوره 5، مکرر دوم شماره 20 ، اسفند 1394، ، صفحه 78-71
چکیده
با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در اقتصاد استان ایلام و ضرورت شناخت تقاضای حاملهای انرژی در این بخش و همچنین آگاه شدن از ضرایب کشش تقاضا و میزان تأثیر سیاستهای آزادسازی قیمت بر مصرف حاملهای انرژی مورد استفاده در این بخش، در این مقاله به بررسی تقاضای حاملهای عمده انرژی بخش کشاورزی استان ایلام پرداخته میشود. هدف این مقاله ...
بیشتر
با توجه به سهم بالای بخش کشاورزی در اقتصاد استان ایلام و ضرورت شناخت تقاضای حاملهای انرژی در این بخش و همچنین آگاه شدن از ضرایب کشش تقاضا و میزان تأثیر سیاستهای آزادسازی قیمت بر مصرف حاملهای انرژی مورد استفاده در این بخش، در این مقاله به بررسی تقاضای حاملهای عمده انرژی بخش کشاورزی استان ایلام پرداخته میشود. هدف این مقاله تعیین عوامل مؤثر بر الگوی مصرف انرژی، تعیین روابط مکملی و جانشینی حاملهای انرژی از طریق برآورد تابع تقاضا برای انواع حاملهای انرژی است. در این تحقیق برای تخمین تقاضای حاملهای انرژی از سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد کششهای قیمتی همه حاملهای انرژی منفی و مطابق با تئوری تقاضا میباشند، همچنین نتایج به دست آمده برای کششهای متقاطع در حالتهای مقید و غیر مقید تا حدود زیادی یکسان و اکثر کششهای متقاطع بین گروههای انرژی مقداری پایین را نشان میدهند. علاوه بر این کششهای درآمدی حاملهای انرژی در حالت مقید مثبت و کمتر از یک میباشد که به عنوان یک کالای ضروری محسوب میشوند.
محمدعلی مولایی؛ علی دهقانی؛ سمانه حسینزاده
دوره 5، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 40-25
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین مصرف انرژی و رشد تولید در 203 بنگاه بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران با استفاده از علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو و دادههای تابلویی پویا در دوره 88-1374 میباشد. نتایج مدل نشان میدهد که بین متغیرهای ارزش تولیدات و انرژی مصرفی در این بنگاهها، یک رابطه علّی یک طرفه از سوی انرژی مصرفی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین مصرف انرژی و رشد تولید در 203 بنگاه بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران با استفاده از علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو و دادههای تابلویی پویا در دوره 88-1374 میباشد. نتایج مدل نشان میدهد که بین متغیرهای ارزش تولیدات و انرژی مصرفی در این بنگاهها، یک رابطه علّی یک طرفه از سوی انرژی مصرفی به ارزش تولیدات برقرار بوده و این رابطه علّی یک طرفه در هر دو رویکرد علّیت تأیید میشود. همچنین نتایج تخمین مدل با رویکرد دادههای تابلویی پویا نشان میدهد که در دوره مورد بررسی، رابطه مثبت و معنیداری بین متغیرهای مصرف انرژی و ارزش تولیدات در بنگاههای بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، افزایش سرمایهگذاری در بنگاههای تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران طی دوره مورد بررسی، اثر بیشتری بر رشد ارزش تولیدات این بنگاهها، در مقایسه با افزایش استخدام نیروی کار و یا مصرف انرژی داشته است. این نکته بیانگر آن است که، تغییرات تکنولوژی تولید در بنگاههای تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران، از کاربر و یا انرژیبر به سرمایهبر، میتواند منجر به افزایش ارزش محصولات این بنگاهها گردد.
زیرساخت
رضا اکبریان؛ علی قائدی
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1390، ، صفحه 48-11
چکیده
یکی از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها، ایجاد شرایط لازم جهت افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی میباشد. از جمله شرایط لازم جهت افزایش تولید و رشد اقتصادی، سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی است. سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی به طور کلی با افزایش بهرهوری عوامل تولید، گسترش محدوده بازار، تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد ...
بیشتر
یکی از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها، ایجاد شرایط لازم جهت افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی میباشد. از جمله شرایط لازم جهت افزایش تولید و رشد اقتصادی، سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی است. سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی به طور کلی با افزایش بهرهوری عوامل تولید، گسترش محدوده بازار، تعادل عرضه و تقاضا، ایجاد اثرات جانبی، ایجاد شرایط رقابتی بهتر و همچنین افزایش سطح رفاه باعث افزایش تولید و رشد اقتصادی میشوند. اهداف این تحقیق بررسی اثر سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساختهای اقتصادی روی تولید ناخالص داخلی بدون نفت سرانه نیروی کار و همچنین بررسی رابطه متقابل سرمایه سرانه نیروی کار، تولید بدون نفت سرانه نیروی کار و سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساختهای اقتصادی میباشد. بدین منظور از مدل خودتوضیح برداری (VAR) برای سالهای 1385-1340 استفاده شدهاست. نتایج تحقیق نشانمیدهد که در بلندمدت اثر سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساختهای اقتصادی روی تولید ناخالص داخلی بدون نفت سرانه نیروی کار مثبت میباشد و سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساخت ارتباطات بیشترین تأثیر و سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساخت انرژی کمترین تأثیر را روی تولید ناخالص داخلی بدون نفت سرانه نیروی کار ایران دارد و در کوتاهمدت هیچ رابطه معنیداری بین رشد اقتصادی بدون نفت سرانه نیروی کار و رشد سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساختهای اقتصادی وجود ندارد ولی اثر رشد سرمایه سرانه نیروی کار، روی رشد اقتصادی بدون نفت سرانه نیروی کار و سرمایهگذاری سرانه نیروی کار در زیرساختها معنیدار و مثبت میباشد.