محمدعلی مولایی؛ علی دهقانی؛ سمانه حسینزاده
دوره 5، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 40-25
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین مصرف انرژی و رشد تولید در 203 بنگاه بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران با استفاده از علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو و دادههای تابلویی پویا در دوره 88-1374 میباشد. نتایج مدل نشان میدهد که بین متغیرهای ارزش تولیدات و انرژی مصرفی در این بنگاهها، یک رابطه علّی یک طرفه از سوی انرژی مصرفی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین مصرف انرژی و رشد تولید در 203 بنگاه بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران با استفاده از علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو و دادههای تابلویی پویا در دوره 88-1374 میباشد. نتایج مدل نشان میدهد که بین متغیرهای ارزش تولیدات و انرژی مصرفی در این بنگاهها، یک رابطه علّی یک طرفه از سوی انرژی مصرفی به ارزش تولیدات برقرار بوده و این رابطه علّی یک طرفه در هر دو رویکرد علّیت تأیید میشود. همچنین نتایج تخمین مدل با رویکرد دادههای تابلویی پویا نشان میدهد که در دوره مورد بررسی، رابطه مثبت و معنیداری بین متغیرهای مصرف انرژی و ارزش تولیدات در بنگاههای بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، افزایش سرمایهگذاری در بنگاههای تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران طی دوره مورد بررسی، اثر بیشتری بر رشد ارزش تولیدات این بنگاهها، در مقایسه با افزایش استخدام نیروی کار و یا مصرف انرژی داشته است. این نکته بیانگر آن است که، تغییرات تکنولوژی تولید در بنگاههای تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران، از کاربر و یا انرژیبر به سرمایهبر، میتواند منجر به افزایش ارزش محصولات این بنگاهها گردد.