شمسی آمیان؛ زهرا امیری؛ محمد کاوسی کلاشمی؛ سیامک غیبی
دوره 6، مکرر شماره 23 ، شهریور 1395، ، صفحه 36-27
چکیده
با بروز انواع بیماریها و مشکلات زیست محیطی، ارزش و اهمیت کشاورزی ارگانیک، و تولید محصولات سالم بیش از پیش مشخص میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان شهری برای گوشت مرغ سبز در شهر ارومیه در سال 1394 میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان ارومیه میباشد، که با استفاده از دادههای ...
بیشتر
با بروز انواع بیماریها و مشکلات زیست محیطی، ارزش و اهمیت کشاورزی ارگانیک، و تولید محصولات سالم بیش از پیش مشخص میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان شهری برای گوشت مرغ سبز در شهر ارومیه در سال 1394 میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان ارومیه میباشد، که با استفاده از دادههای پیش آزمون و روش میشل و کارسون تعداد 283 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی_ همبستگی، به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. روایی محتوایی و ظاهری ابزار پژوهش توسط متخصصان و اساتید دانشگاه تأیید و جهت تأمین اعتبار پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ، که مقدار آن 83/0 به دست آمد، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS20،SHAZAM و EXCEL2010صورت گرفت. نتایج الگوی توبیت و لاجیت به ترتیب بیانگر 7/21 و 85/25 درصد تمایل به پرداخت بیشتر مصرف کنندگان برای هر کیلوگرم مرغ سبز نسبت به خرید مرغ صنعتی است. متغیرهای دفعات مصرف مرغ در هفته، نگرش نسبت به مؤلفه عمومی خرید، مؤلفه خرید سالم و آگاهی از خطر آنتیبیوتیکها در سطح 1 درصد معنیدار میباشند. در راستای آشنایی و فرهنگ سازی مصرف محصولات سبز، توجه بیشتر به مقوله امنیت غذایی، بایستی دانش و اطلاعات عموم مردم را در زمینه خرید این محصولات با تبلیغات رسانهای، مجازی، نصب بروشورهای تبلیغاتی و کارگاههای آموزشی ارتقاء داد.