نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه توسعه روستایی دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان
2 استادیار گروه اقتصادکشاورزی، دانشگاه گیلان
3 استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشگاه گیلان
چکیده
با بروز انواع بیماریها و مشکلات زیست محیطی، ارزش و اهمیت کشاورزی ارگانیک، و تولید محصولات سالم بیش از پیش مشخص میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت مصرفکنندگان شهری برای گوشت مرغ سبز در شهر ارومیه در سال 1394 میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان ارومیه میباشد، که با استفاده از دادههای پیش آزمون و روش میشل و کارسون تعداد 283 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی_ همبستگی، به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. روایی محتوایی و ظاهری ابزار پژوهش توسط متخصصان و اساتید دانشگاه تأیید و جهت تأمین اعتبار پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ، که مقدار آن 83/0 به دست آمد، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS20،SHAZAM و EXCEL2010صورت گرفت. نتایج الگوی توبیت و لاجیت به ترتیب بیانگر 7/21 و 85/25 درصد تمایل به پرداخت بیشتر مصرف کنندگان برای هر کیلوگرم مرغ سبز نسبت به خرید مرغ صنعتی است. متغیرهای دفعات مصرف مرغ در هفته، نگرش نسبت به مؤلفه عمومی خرید، مؤلفه خرید سالم و آگاهی از خطر آنتیبیوتیکها در سطح 1 درصد معنیدار میباشند. در راستای آشنایی و فرهنگ سازی مصرف محصولات سبز، توجه بیشتر به مقوله امنیت غذایی، بایستی دانش و اطلاعات عموم مردم را در زمینه خرید این محصولات با تبلیغات رسانهای، مجازی، نصب بروشورهای تبلیغاتی و کارگاههای آموزشی ارتقاء داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessments of Urmia Citizens' Willingness to Pay and their Attitudes to Consumption of Green Poultry
نویسندگان [English]
- Shamsi Amiyan 1
- Zahra Amiri 2
- Mohammad Kavoosi-Kalashami 2
- Siyamak Gheibi 3
3 Assistant Professor, Departmentof Food Sciences, University of Guilan, Iran
چکیده [English]
With growing the health concerns,as well as some arisen environmental problems have proved the importance of the organic agriculture and safe food production valid. The objective of the present study was to evaluate the factors influencing urban consumers’ willingness to pay for green chicken meat in Urmia city in 2015. The study’s population consisted of all Urmia citizens, from whom a sample of 283 individuals were selected using the data from the pretest and Mitchel and Carson’s sampling method. This study is practical (applied research) and it is also descriptive and correlational. The data were collected by field research via questionnaire. The content and face validity of the research tools were confirmed by university professors and experts in the field and Cronbach’s Alpha (0. 83) was used to confirm the reliability of the questionnaire. For data analysis, SPSS v. 20, Microsoft Office EXCEL 2010, SHAZAM and STATA software packages were used. The results of Logit and Tobit model indicated 25. 85 and 21. 7 percent higher consumers’ willingness to pay for each kilogram of green chicken as compared to industrial chicken. Variables of chicken consumption per week, attitude toward the general component of shopping, the component of healthy shopping and awareness of the danger of antibiotics were significant at the one percent level. For the purpose of familiarization and acculturalization regarding the consumption of green products, it is necessary to pay more attention to food security and to increase public knowledge and awareness of purchasing these products by media and virtual advertisements and using promotional brochures and training workshops.
کلیدواژهها [English]
- Contingent Valuation Method
- Willingness to Pay
- Logit model
- Tobit model