حسن پورجوادخواه؛ محمدصادق اللهیاری؛ فتحاله کشاورز؛ معصومه محمدزاده
دوره 5، مکرر اول شماره 20 ، دی 1394، ، صفحه 90-81
چکیده
هدف از این تحقیق توصیفی، تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی در بین جوانان روستایی جهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه جوانان روستایی 15 تا 35 ساله استان گیلان بودند (2598N=). حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران (2001) تعیین شد (262n=). به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق توصیفی، تحلیل نیازهای آموزشی-ترویجی در بین جوانان روستایی جهت توسعه فعالیتهای کارآفرینانه کشاورزی در استان گیلان میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه جوانان روستایی 15 تا 35 ساله استان گیلان بودند (2598N=). حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران (2001) تعیین شد (262n=). به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه مبتنی بر الگوی نیازسنجی بوریچ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS18 انجام شد. یافتهها نشان دادکه موضوعاتی چون "اصول صحیح روشهای تصمیمگیری"، در بالاترین اولویت جهت آموزش و "اصول صحیح راهاندازی مشاغل خانگی" در پایینترین اولویت قرار گرفتند. همچنین طبق یافتهها تمامی چهارده موضوع مرتبط با نیاز آموزشی پاسخگویان درخصوص دانش و مهارت کارآفرینی در سطح بالایی از نیاز قرار داشتند. نتایج آزمونهای t و F نشان داد که به غیر از متغیر وجود بازارهای محلی در محل روستا یا روستای همجوار، در سایر موارد بین نیازهای آموزشی و خصوصیات فردی و عوامل زمینهای در سطح خطای 05/0 تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.