عاطفه احمدی؛ احمد صلاح منش؛ حسن فرازمند؛ ابراهیم انواری
چکیده
با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در کشور، در این پژوهش به بررسی بازار صادرات سیمان ایران به عنوان یکی از صنایع پایه و راهبردی پرداخته شده است. از اینرو، از طریق محاسبه آستانه بهرهوری با احتساب هزینههای نفوذ کشورهای طرف تجاری، نرخ رشد صادرات بر اساس بهرهوری بنگاههای صادرکننده و آستانه کشورها، با استفاده از مدلهای سولو، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در کشور، در این پژوهش به بررسی بازار صادرات سیمان ایران به عنوان یکی از صنایع پایه و راهبردی پرداخته شده است. از اینرو، از طریق محاسبه آستانه بهرهوری با احتساب هزینههای نفوذ کشورهای طرف تجاری، نرخ رشد صادرات بر اساس بهرهوری بنگاههای صادرکننده و آستانه کشورها، با استفاده از مدلهای سولو، دادههای پانل و روش اقتصادسنجی (FGLS)، در دوره زمانی 2020-2003، بررسی شده است. نتایج حاصل برای 12 کشور طرف تجاری نشان میدهد که افزایش میزان بهرهوری بنگاهها با توجه به آستانه بهرهوری در هر کشور تأثیر مثبت بر نرخ رشد صادرات سیمان ایران داشته است. لذا، بنگاهها با بهرهوری نزدیک به مقدار آستانه نفوذ بیشتری در بازار دارند. ضمناً، وجود تهدیدهای خارجی (نظیر تحریمهای اقتصادی، رکود حاکم در کشور، امکانات حمل و نقل، بیماری کرونا و غیره) بر میزان نرخ رشد صادرات سیمان با وجود افزایش نفوذ بنگاهها در بازار تأثیر منفی داشته است. علاوه بر این، اقداماتی نظیر افزایش بهرهوری بنگاهها، گسترش فعالیتهای بازاریابی بینالمللی و سیاستهای حمایتی دولت تا حدودی آثار تهدیدهای خارجی بر صادرات سیمان را کاهش داده است.