با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته اقتصاد بین الملل، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز

2 استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز

3 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز

4 دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز

چکیده

با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیر نفتی در کشور، در این پژوهش به بررسی بازار صادرات سیمان ایران به عنوان یکی از صنایع پایه و راهبردی پرداخته شده است. از این‌رو، از طریق محاسبه آستانه بهره‌وری با احتساب هزینه‌های نفوذ کشورهای طرف تجاری، نرخ رشد صادارت بر اساس بهره‌وری بنگاه‌های صادرکننده و آستانه کشورها، با استفاده از مدل‌های سولو، داده‌های پانل و روش اقتصاد سنجی (FGLS)، در دوره زمانی 2020-2003، بررسی شده است. نتایج حاصل برای 12 کشور طرف تجاری نشان می‌دهد که افزایش میزان بهره‌وری بنگاه‌ها با توجه به آستانه بهره‌وری در هر کشور تأثیر مثبت بر نرخ رشد صادرات سیمان ایران داشته است. لذا، بنگاه‌ها با بهره‌وری نزدیک به مقدار آستانه نفوذ بیشتری در بازار دارند. ضمناً، وجود تهدیدهای خارجی (نظیر تحریم‌های اقتصادی، رکود حاکم در کشور، امکانات حمل و نقل، بیماری کرونا و غیره) بر میزان نرخ رشد صادرات سیمان با وجود افزایش نفوذ بنگاه‌ها در بازار تأثیر منفی داشته است. علاوه بر این، اقداماتی نظیر افزایش بهره‌وری بنگاه‌ها، گسترش فعالیت‌های بازاریابی بین‌المللی و سیاست‌های حمایتی دولت تا حدودی آثار تهدیدهای خارجی را بر صادارت سیمان را کاهش داده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Estimating the productivity threshold of the trading partner countries of Iran Cement counting the costs of market penetration

نویسندگان [English]

  • atefeh ahmadi 1
  • ahmad salahmanesh 2
  • hassan farazmand 3
  • ebrahim anvari 4

1 PHD student, Department of economics, Shahid Chamran university of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Economics, Shahid Chamran university of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Professor, Department of Economics, Shahid Chamran university of Ahvaz, Ahvaz, Iran

4 Associate Professor, Department of Economics, Shahid Chamran university of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Due to the importance of developing non-oil exports in the country, in this study, the cement export market, which is one of the basic and strategic industries, has been studied. Therefore, by calculating the productivity threshold, counting the costs of penetration of the trading partner countries, the export growth rate has been studied by solow model, panel data and methods Econometrics (FGLS) for the period 2003-2020. Results for 12 trading partner countries shows that firms with productivity close to the threshold value are able to the more penetrate in market. However, the presence of external threats (such as economic sanctions, recession in the country, transportation facilities, coronary heart disease and etc.) has a negative impacted on the growth rate of cement exports despite the increasing influence of firms’ penetration in the market. In addition, measures such as increasing the productivity of enterprises, expanding international marketing activities and government support policies the effects of external threats on cement exports have somewhat reduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cement Exports
  • Productivity
  • Penetration Costs and Productivity Threshold