با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد انرژی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار اقتصاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

10.30473/egdr.2025.73218.6937

چکیده

امروزه در جهان از خدمات حمل و نقل تحت عنوان صنعت یاد می‌شود که این نشانه گستردگی و اهمیت این خدمات به عنوان حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و بازارهای تولید می‌باشد. در این پژوهش برای بررسی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بر تولید ناخالص داخلی کشور از رویکرد تابع تولید گسترش یافته سولو استفاده شده و برای برآورد اثرات توسعه زیرساخت‌ها، الگوی دی‌ملو مد نظر قرار گرفته است. برای این منظور، روش پانل فضایی با استفاده از داده‌های استانی طی سال‌های 1390 تا 1401 بکارگیری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که افزایش سرمایه‌گذاری در بخش حمل نقل هر استان منجر به رشد تولید ناخالص داخلی آن استان و افزایش در تردد بار و مسافر در یک استان موجب کاهش در تولید سرانه آن استان شده است. تغییرات در موجودی سرمایه بخش حمل و نقل یک استان، اثری منفی بر تولید سرانه سایر استان‌های همجوار دارد. همچنین تعداد مسافر جابجا شده در یک استان خاص، موجب افزایش تولید سرانه در سایر استان‌های همجوار آن می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of transportation infrastructure development on the country's gross domestic product: a spatial panel approach

نویسنده [English]

  • ehsan zanganeh

- Assistant Professor of Economics, Faculty of Literature and Humanities, University of Birjand, Birjand, Iran.

چکیده [English]

Today, transportation services are referred to as an industry in the world, which indicates the extent and importance of these services as a link between industries and a factor in the relationship between consumer and production markets. In this study, the Solow extended production function approach was used to examine the development of transportation infrastructure on the country's GDP, and the DeMello model was considered to estimate the effects of infrastructure development. For this purpose, the spatial panel method was used using provincial data from 1390 to 1401. The results of the study indicate that increasing investment in the transportation sector of each province led to the growth of the GDP of that province and an increase in freight and passenger traffic in a province led to a decrease in the per capita production of that province. Changes in the capital stock of the transportation sector of a province have a negative effect on the per capita production of other neighboring provinces. Also, the number of passengers transported in a particular province increases the per capita production in other neighboring provinces.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transportation Infrastructure
  • GDP
  • Unemployment
  • Investment
  • space panel