با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد انرژی ایران
رقابت
ارزیابی تأثیر خصوصی‌سازی و فشار رقابتی بر قدرت بازاری در صنایع کارخانه‌ای ایران

فرهاد خداداد کاشی؛ محسن مهرآرا؛ سیده وجیه میکائیلی

دوره 15، شماره 57 ، دی 1403

https://doi.org/10.30473/egdr.2023.65203.6590

چکیده
  هدف اصلی مطالعه حاضر ارزیابی تأثیر خصوصی‌سازی و فشار رقابتی بر قدرت بازار در بخش صنعت ایران است. برای تحقق این هدف ضمن استفاده از داده‌های دروره زمانی 1381-1397صنایع کارخانه‌ای مرکز آمار از رویکرد هال-راجر و روش تخمین پنل دیتا استفاده شد. نتایج تحقیق دلالت بر وجود قدرت انحصاری قابل توجه در بخش صنعت ایران دارد و علاوه بر این تجربه خصوصی‌سازی ...  بیشتر

هزینه‌های تبلیغات
ارزیابی تاثیر درجه تمرکز و هزینه‌های تبلیغات بر سودآوری در بخش صنعت ایران (رهیافت داده‌های تابلویی پویا)

فیروز فلاحی؛ علی دهقانی

دوره 1، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 30-9

چکیده
  در حالی‌که سابقه مطالعات و وضع قوانین ضد انحصار و تسهیل رقابت در دنیا به بیش از 120 سال میرسد، اما این مساله در ایران سابقه طولانی ندارد و از تصویب قانون تشویق رقابت و شکل‌گیری شورای رقابت در ایران زمان زیادی نمیگذرد. با این حال اختصاص یک فصل از قانون برنامه چهارم توسعه ج.ا.ا به رقابت‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی، حاکی از اهمیت این موضوع ...  بیشتر