محمدعلی مولایی؛ علی دهقانی؛ سمانه حسینزاده
دوره 5، شماره 19 ، تیر 1394، ، صفحه 40-25
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین مصرف انرژی و رشد تولید در 203 بنگاه بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران با استفاده از علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو و دادههای تابلویی پویا در دوره 88-1374 میباشد. نتایج مدل نشان میدهد که بین متغیرهای ارزش تولیدات و انرژی مصرفی در این بنگاهها، یک رابطه علّی یک طرفه از سوی انرژی مصرفی ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین مصرف انرژی و رشد تولید در 203 بنگاه بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران با استفاده از علیت گرنجر، گرنجر- هشیائو، تودا و یاماماتو و دادههای تابلویی پویا در دوره 88-1374 میباشد. نتایج مدل نشان میدهد که بین متغیرهای ارزش تولیدات و انرژی مصرفی در این بنگاهها، یک رابطه علّی یک طرفه از سوی انرژی مصرفی به ارزش تولیدات برقرار بوده و این رابطه علّی یک طرفه در هر دو رویکرد علّیت تأیید میشود. همچنین نتایج تخمین مدل با رویکرد دادههای تابلویی پویا نشان میدهد که در دوره مورد بررسی، رابطه مثبت و معنیداری بین متغیرهای مصرف انرژی و ارزش تولیدات در بنگاههای بزرگ تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، افزایش سرمایهگذاری در بنگاههای تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران طی دوره مورد بررسی، اثر بیشتری بر رشد ارزش تولیدات این بنگاهها، در مقایسه با افزایش استخدام نیروی کار و یا مصرف انرژی داشته است. این نکته بیانگر آن است که، تغییرات تکنولوژی تولید در بنگاههای تولیدکننده وسایل حمل و نقل ایران، از کاربر و یا انرژیبر به سرمایهبر، میتواند منجر به افزایش ارزش محصولات این بنگاهها گردد.
محمد علی مولایی؛ علی دهقانی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1390، ، صفحه 74-55
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی اثر هزینههای تحقیق و توسعه بر سهم بازار صنایع با کد 2 رقمی ایران میباشد. در حالیکه برخی از مطالعات تجربی اثر مستقیم متغیر فوق بر سهم بازار را نتیجه میگیرند، در عین حال مطالعات دیگری توسط اقتصاددانان انجام شدهاند که رابطه غیرمستقیم و بعضاً ارتباط غیرخطی نتیجهگیری شده است. این مطالعه با استفاده ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی اثر هزینههای تحقیق و توسعه بر سهم بازار صنایع با کد 2 رقمی ایران میباشد. در حالیکه برخی از مطالعات تجربی اثر مستقیم متغیر فوق بر سهم بازار را نتیجه میگیرند، در عین حال مطالعات دیگری توسط اقتصاددانان انجام شدهاند که رابطه غیرمستقیم و بعضاً ارتباط غیرخطی نتیجهگیری شده است. این مطالعه با استفاده از دادههای مربوط به کارگاه¬های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر با کد دو رقمی، طی سالهای 1374-1386 و با رویکرد غیرخطی به بررسی تأثیر هزینههای تحقیق و توسعه بر سهم بازار در صنایع ایران میپردازد. مدل اقتصادسنجی این مطالعه با استفاده از نرم افزار JMALTI و روش غیرخطی LSTAR یا روش انتقال ملایم خود ¬¬¬¬¬¬رگرسیونی لاجستیک تخمین زده شده است. نتایج این مطالعه ارتباط مستقیم و غیرخطی بین هزینههای تحقیق و توسعه و سهم بازار را در بخش صنعت ایران تایید مینماید. تشویق و حمایت دولت از فعالیتهای تحقیق و توسعه بخش صنعت، به منظور ارتقاء سهم بازار بنگاه¬ها، مهمترین توصیه سیاستی این مطالعه می¬باشد.