نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور
2 استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور
3 دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور
4 استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق آموزش از دور میباشد. روش تحقیق ترکیبی است. اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمعآوری، پس از استخراج شاخصهای اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون، شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی (پرسشنامه) و اسنادی است. جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی، مروجان و مربیان آموزشی مؤسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بودهاند. براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروهها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تأییدی نوع اول) با نرمافزار SPSS،LISREL انجام گرفت. یافتهها،سهم واریانس هر یک از شاخصها را به ترتیب خلق دانش 90/11، فناوری آموزش از دور80/11، منابع مالی 49/8، تولید محتوا 05/7، فناوری اطلاعات و ارتباطات 98/5.، روانشناختی 74/5، فرهنگ سازمانی 39/5 و سیاستگذاری 98/4 به دست میدهد که روی هم 37/61 درصد واریانس کل شاخصهای مرتبط با مدل انتقال دانش را تبیین میکنند. آزمون نیکویی برازش مقدار مجذور کای را 37/2681 با درجه آزادی 406 نشان داده است و سطح معناداری کمتر از مقدار خطای 05/0 میباشد و همچنین مقدار RMSEA در محاسبه فوق برابر با 094/0 بوده و این مقدار وقتی از 08/0 بیشتر باشد نشان دهنده آن است که مدل مورد نظرخوب و برازنده میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing The Agricultural Research Institutes’ Knowledge Transfer Model through Distance Education to Rural Development
نویسندگان [English]
- Shabanali Noroozi 1
- Habibollah Najafi 2
- Mehran Farajollahi 3
- Mohammad Reza Sarmadi 4
1 Ph.D. Student, Payam-e-Noor University
2 Assistant Professor, Payam-e-Noor University
3 Assosiate Professor, Payam-e-Noor University
4 Professor, Payam-e-Noor University
چکیده [English]
The main objective of the research is to design the suitable knowledge transfer in agricultural research centers through distance education. The research method was a combinational one. The primary information was collected through Delphi method by knowledge transfer experts. After extraction of main criterias and determination of validity and reliability, the questionnaire was given to test givers. The data collection method was a field (questionnaire) and documentary one. The statistical population included 1930 people; scientific staff, the educators, the educational trainers of agricultural research institutions and centers. According to Morgan table, the sample volume was calculated on groups, separation is and to their population were 641 people ,which were selected as random classification.The data analysis was performed by descriptive and interventional statistics (the subjective /explorative analysis of first Bartlett and approval analysis) through application of SPSS and LISREL software.The findings illuminate the variance of each criteriaas; 11/90 percent for knowledge creation, 11/80 distance education technology, 8/49 percent for financial resources, 7.05% for content production, 5.98 percent for ICT, 5.74 percent for psychology, 5.39 percent for organizational culture, 4.98 percent policy making, which includes 61.37 percent of total variance of related criteria by knowledge transfer model. The goodness fit test shows the k-square rate as 2681.37 with freedom degree of 406. The significant level was less than 0.05 errors and also the rate of RMSEA on the mentioned calculation was equal to 0.094. and when this rate becomes more than 0.08, then it will show that the model is good and well fitted.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Transfer
- Distance Education
- Information and Communication Technology