نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا اقتصاد توسعه دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 دانشیار اقتصاد دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
4 استاد مدیریت منابع انسانی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر به سنجش میزان کارایی خارجی آموزش رسمی و سپس بررسی آثار آن بر رشد اقتصادی در کشور ایران طی سالهای 1354 تا 1392 میپردازد. کارایی خارجی، میزان پاسخگویی نظام آموزشی به نظام اجتماعی در ابعاد فردی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است. روش انجام تحقیق برای اندازهگیری کارایی نسبی، روش تحلیل پوششی دادههای پویا با ماهیت ورودی محور و بازده ثابت به مقیاس میباشد و با استفاده از روش اندرسون-پیترسون (AP) واحدهای کارا رتبهبندی میشوند. با استفاده از روش اقتصادسنجی GMM اقدام به بررسی تأثیر شاخص کارایی آموزش بر رشد اقتصادی میشود. نتایج بیانگر آن است که میزان کارایی خارجی آموزش در 85 درصد از سالهای مورد بررسی تحقق یافته است. نهادهها به ترتیب اثرگذاری بر نمره کارایی خارجی آموزش عبارتند از عدالت آموزشی، زیرساختهای فناوری، مخارج آموزش و کیفیت آموزش. ستاندهها به ترتیب اثرگذاری بر نمره کارایی عبارتند از آزادی، حفظ محیط زیست، پایداری و استحکام خانواده. برای واحدهای ناکارا، بیشترین کمبود ستانده مربوط به امنیت است و بیشترین مازاد نهاده مربوط به مخارج آموزش است. کارایی خارجی آموزش، نیروی کار و سرمایه اثر مثبت و معنیدار بر رشد اقتصاد ایران دارد و کارایی خارجی آموزش علت رشد اقتصادی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Measuring the External Efficiency of Formal Education and Its Impact on Economic Growth in Iran During 1975-2013
نویسندگان [English]
- Mandana Ghafoori Sadatieh 1
- Mahdi Khoda Parast Mashhadi 2
- Mostafa Salimifar 3
- Mostafa Kazemi 4
1 Ph.D. Student of Development Economics, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Associate Professor of Economics, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
3 Professor of Economics, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
4 Professor of Human Resourse Management, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
This study aims to measure the external efficiency of formal education and then evaluating the effects of economic growth in Iran during 1957 to 2013. External efficiency, is the responsibility of educational system to social system in term of individual, economic, political and cultural dimensions. The research method to measure the relative efficiency is the Data Envelopment Analysis (DEA) method with the input-oriented and constant returns to scale, and efficient units are ranked using Anderson-Peterson (AP). Using the econometric method of GMM to evaluate the effect of the external efficiency of education on the economic growth. Results showed that in 85 percentages of examined years, external efficiency of education is acheived. Inputs that affect respectively on the external efficiency are educational equity, technology infrastructure, education expenditures and quality. Outputs that affect respectively on the external efficiency are freedom, environment protection, family sustainability and establishment. For inefficient units, the most of output shortage related to security and maximum output surplus is for education expenditures. External efficiency of education, labor and capital have a positive effect on economic growth in Iran and external efficiency of education is the cause of economic growth.
کلیدواژهها [English]
- External Efficiency
- Economic Growth
- Data Envelopment Analysis (DEA)
- Garanger Causality
- GMM