نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری علوم اقتصادی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2 استاد گروه علوم اقتصادی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3 استاد گروه اقتصاد انرژی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رشد بهرهوری سبز بخشهای صنعت و حملونقل ایران (بهعنوان بخشهای اثرگذار کشور) در دوره زمانی 1398-1380 و مقایسه آن با شاخص بهرهوری متعارف که معیار مدنظر در تصمیمگیریهای سیاستی چند دهه گذشته در کشور بوده است، میباشد. اگرچه در چارچوب نظریههای مرسوم بهرهوری، معیارهای بهرهوری تعدیل شده بر اساس ملاحظات محیط زیستی (سبز) عموماً دارای نرخهای رشد بالاتری نسبت به معیارهای متعارف و مرسوم بهرهوری هستند؛ اما مطالعات دیگری نشان دادهاند که بهرهوری سبز همچنین میتواند با نرخ پایینتری نسبت به بهرهوری متعارف رشد کند. نتایج حاصل از حسابداری رشد توسعهیافته با بهرهگیری از روش رگرسیونهای بهظاهر نامرتبط برای محاسبه بهرهوری سبز دو بخش صنعت و حملونقل ایران نشان میدهد که رشد این متغیر برای بخش صنعت 11/2 درصد و برای بخش حملونقل 8/5- درصد میباشد و در مقایسه روش مرسوم مشخص شد بهرهوری متعارف برای بخش صنعت 7/0 درصد کمتر از حد و برای بخش حملونقل 76/6 درصد بیشتر از حد محاسبه میشوند. بر اساس نتایج بدستآمده، توصیه سیاستی این پژوهش تبدیل اتخاذ راهبرد رشد اقتصادی با محوریت بهرهوری سبز از یک انتخاب به یک ضرورت در راستای جلوگیری از خلق ایدههای گمراهکننده از چشماندازهای رشد و در نتیجه جلوگیری از انتخاب گزینههای نامناسب سیاستی توسط مسئولان بهخصوص در بخش حملونقل میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Growth of Green-Productivity in Industry and Transportation Sectors of Iran: An Application of Growth Accounting Using SUR Method
نویسندگان [English]
- Nafise Mosayebi Otaghsara 1
- Zahra Mila Elmi 2
- Saeed Rasekhi 3
1 Ph.D. Student in Economics, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
2 Profesor., Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
3 . Profesor., Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
چکیده [English]
The main objective of this research is to examine the growth of green productivity in the industry and transportation sectors of Iran (as influential sectors of the country) during the period of 2001-2019 and compare it with the conventional productivity index, which has been the criterion that considered in policy-making decisions in the country for several decades. Although in the framework of conventional productivity theories, green productivity indices generally have higher growth rates compared to conventional ones, many other studies have also shown that green productivity can also grow at a lower rate than conventional productivity. The results of extended growth accounting along with using seemingly unrelated regressions method for calculating the green productivity of two industry and transportation sectors of Iran show that the growth of this index is 2.11% for the industrial sector and -5.8% for the transportation sector, and compared to the conventional method, it was found that the growth of conventional productivity measure for the industry sector is underestimated for 0.7% and for the transportation sector, it is overestimated for 6.76%. Based on the results obtained, the policy recommendation of this research is to transform the adoption of an economic growth strategy focused on green productivity from a choice to a necessity, in order to prevent the creation of misleading ideas about growth prospects and, consequently, prevent the selection of inappropriate policy options by officials, especially in the transportation sector.
کلیدواژهها [English]
- Emissons
- Green Productivity
- Growth Accounting
- Natural Capital
- Seeming Unrelated Regression