همگرایی اقتصادی
محمد رضا لطفعلی پور؛ سیده زهرا شاکری؛ فاطمه کبری بطا
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1390، ، صفحه 98-73
چکیده
جهانی شدن حرکتی پویا است که همهی جنبههای اقتصادی را در برگرفته و یا در حال تأثیرگذاری بر آنها میباشد. مسأله جهانی شدن به فرآیندی اشاره دارد که طی آن مرزها به مرور ناپدید میشوند و همزمان مبادلات بینالمللی افزایش مییابد. برای کشورهای در حال توسعه که آمادگی ورود به عرصهی جهانی و تجارت آزاد را در کوتاهمدت ندارند، همگرایی ...
بیشتر
جهانی شدن حرکتی پویا است که همهی جنبههای اقتصادی را در برگرفته و یا در حال تأثیرگذاری بر آنها میباشد. مسأله جهانی شدن به فرآیندی اشاره دارد که طی آن مرزها به مرور ناپدید میشوند و همزمان مبادلات بینالمللی افزایش مییابد. برای کشورهای در حال توسعه که آمادگی ورود به عرصهی جهانی و تجارت آزاد را در کوتاهمدت ندارند، همگرایی اقتصادی و تشکیل بلوکهای تجاری منطقهای میتواند مؤثرترین راه برای باز شدن اقتصاد و ادغام آنها در اقتصاد جهانی باشد. این مقاله به بررسی همگرایی اقتصادی میان کشور ایران و کشورهای آمریکای لاتین در قالب شکلگیری بلوک تجاری میپردازد. در واقع، هدف اصلی مقاله بررسی موفقیت یا عدم موفقیت تشکیل بلوک و تأثیر آن بر میزان افزایش تجارت دو جانبه بین کشور ایران و این کشورها میباشد. بدین منظور، از مدل جاذبه تعمیم یافته و برای برآورد آن از روش اقتصادسنجی رگرسیون چند متغیره با دادههای تابلوئی استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل شانزده کشور در دوره زمانی 2009-2001 می باشد. نتایج نشان میدهد که وجود همکاریهای اقتصادی بین ایران و آمریکای لاتین منجر به افزایش قابل ملاحظهای در جریانات تجاری دوجانبه میگردد. به عبارت دیگر بلوک تجاری میتواند 89 درصد تجارت میان کشورهای عضو را افزایش می دهد.