یاسر فیض آبادی؛ فاطمه ملکی
دوره 5، مکرر اول شماره 20 ، دی 1394، ، صفحه 80-69
چکیده
روند توسعهیافتگی در کشورهای مختلف جهان دارای مراتب گوناگون است، بهطوریکه براساس شاخصهای مختلف، کشورها به طبقات متفاوتی نظیر توسعهیافته، نسبتاً توسعهیافته، در حالتوسعه و توسعهنیافته تقسیمبندی میشوند. در داخل یک کشور نیز روند توسعهیافتگی بین استانها، شهرها و مناطق روستایی مختلف یکسان نمیباشد و دارای طبقات ...
بیشتر
روند توسعهیافتگی در کشورهای مختلف جهان دارای مراتب گوناگون است، بهطوریکه براساس شاخصهای مختلف، کشورها به طبقات متفاوتی نظیر توسعهیافته، نسبتاً توسعهیافته، در حالتوسعه و توسعهنیافته تقسیمبندی میشوند. در داخل یک کشور نیز روند توسعهیافتگی بین استانها، شهرها و مناطق روستایی مختلف یکسان نمیباشد و دارای طبقات متفاوتی است. پژوهش حاضر درصدد سنجش و رتبهبندی سطح توسعهیافتگی مناطق روستایی استانهای مختلف کشور در دو مقطع زمانی 1383 و 1393 و همچنین پاسخگویی به این پرسش اساسی است که آیا شدت نابرابری مناطق روستایی بین استانها بعد از یکدهه تغییر یافته است یا خیر. بدین منظور از 67 شاخص توسعه روستایی و همچنین دو تکنیک تحلیل عاملی و تاکسونومی عددی استفاده شده است. نتایج حاصل از یافتههای تحقیق نشان میدهد که در سال 1383 تعداد 9 استان توسعهیافته، 3 استان نسبتاً توسعهیافته، 4 استان کمتر توسعهیافته، 5 استان توسعهنیافته و بقیه ناهمگن بودهاند. در حالیکه در سال 1393 تعداد 8 استان توسعهیافته، 5 استان نسبتاً توسعهیافته، 6 استان کمتر توسعهیافته، 6 استان توسعهنیافته و بقیه ناهمگن شناخته شدند. همچنین شدت نابرابری در بین مناطق روستایی استانهای کشور بعد از یک دهه کمتر شده است، بهطوری که درصد تغییرات نابرابری برابر با 017/0 میباشد. بنابراین توصیه میگردد افزایش تولید و رشد بخش کشاورزی در کنار مقوله توزیع صحیح درآمد و خدمات رسانی رفاهی به مناطق روستایی در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.
مرتضی سامتی؛ همایون رنجبر؛ فضیلت محسنی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1390، ، صفحه 223-183
چکیده
حکمرانی خوب مفهومیاست که از اواخر دهه 1990 در ادبیات توسعه به عنوان کلید معمای توسعه مطرح گردید. این مفهوم برگرفته از نظریه نهادگرایی است و محصول مشارکت سه نهاد دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی میباشد. بانک جهانی حکمرانی خوب را بر اساس شش شاخص حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی، کارایی دولت، کیفیت قوانین و مقررات، حاکمیت قانون و کنترل ...
بیشتر
حکمرانی خوب مفهومیاست که از اواخر دهه 1990 در ادبیات توسعه به عنوان کلید معمای توسعه مطرح گردید. این مفهوم برگرفته از نظریه نهادگرایی است و محصول مشارکت سه نهاد دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی میباشد. بانک جهانی حکمرانی خوب را بر اساس شش شاخص حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی، کارایی دولت، کیفیت قوانین و مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد تعریف میکند. این مقاله با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی به بررسی اثر این شاخصها بر شاخص توسعه انسانی به عنوان معیار توسعه اقتصادی در کشورهای آسیای جنوب شرقی (ASEAN) در طول دوره زمانی 2009-2000 میپردازد. در این مطالعه با توجه به همبستگی بالای میان شاخصهای حکمرانی خوب به عنوان متغیرهای توضیحی مدل، از روش تحلیل عاملی برای بررسی امکان حذف برخی از شاخصها جهت رفع همخطی مدل و سنجش روایی مربوط به حکمرانی خوب استفاده شده است. همچنین از طریق محاسبه میانگین موزون شاخصهای حکمرانی خوب، کیفیت حکمرانی معرفی شده، و تأثیر آن بر شاخص توسعه انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدلها نشان میدهد که کیفیت حکمرانی خوب که از طریق میانگین موزون شاخصهای حکمرانی محاسبه شده است، اثر مثبت و به لحاظ آماری کاملاً معنادار بر HDI دارد. همچنین از بین شش شاخص حکمرانی خوب شاخصهای ثبات سیاسی، کارایی دولت، کیفیت قوانین و مقررات و حاکمیت قانون اثری مثبت و به لحاظ آماری کاملاً معنادار بر شاخص توسعه انسانی