تجارت بینالملل
سمیه علی کرمی؛ ابراهیم هادیان؛ پرویز رستم زاده؛ احمد صدرائی جواهری
چکیده
امروزه توسعه صادرات علاوه بر تأمین درآمدهای ارزی، به عنوان یک استراتژی رشد و توسعه اقتصادی مطرح است. بخش اعظم سیاستگذاریهای جوامع در راستای ارتقاء میزان صادرات میباشد. در این زمینه کششهای صادراتی از جمله ابزارهای سیاستی سودمند برای سیاستگذاران اقتصادی میباشد. این کششها علاوه بر عوامل قیمتی از عوامل غیرقیمتی نیز تأثیر ...
بیشتر
امروزه توسعه صادرات علاوه بر تأمین درآمدهای ارزی، به عنوان یک استراتژی رشد و توسعه اقتصادی مطرح است. بخش اعظم سیاستگذاریهای جوامع در راستای ارتقاء میزان صادرات میباشد. در این زمینه کششهای صادراتی از جمله ابزارهای سیاستی سودمند برای سیاستگذاران اقتصادی میباشد. این کششها علاوه بر عوامل قیمتی از عوامل غیرقیمتی نیز تأثیر میپذیرند. عوامل غیرقیمتی منجر به شکلگیری روند در تابع صادرات میگردند. برآورد و ارزیابی تابع صادرات بدون در نظر گرفتن روند یا مدلسازی ناصحیح آن، تورش در برآورد کششها و انحراف در مسیر سیاستگذاری صحیح را در پی خواهد داشت. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل غیرقیمتی مؤثر بر تقاضای صادرات ایران در کنار عوامل قیمتی طی سالهای 1367 تا 1396میباشد. در این پژوهش از مدل تصحیح خطا تک معادله به منظور بررسی همزمان پویاییهای کوتاهمدت و اثرات بلندمدت استفاده شده است. همچنین، بر پایه الگوهای سری زمانی ساختاری جزء روند که بیانگر اثر عوامل غیرقیمتی است، با رویکردی منعطفتر نسبت به پژوهشهای پیشین در تابع صادرات وارد شده است. سپس با استفاده از نرمافزار OXmetric و با کمک فیلتر کالمن مقدار روند برای هر سال برآورد و میزان اثر هرکدام از عوامل بر جزء روند با روش حداقل مربعات معمولی ارزیابی گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از پایین بودن کشش قیمتی صادرات میباشد. همچنین، تأثیر عوامل غیرقیمتی جهانیسازی، بهرهوری کل عوامل تولید، نوآوری، تجارت الکترونیک و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات غیرنفتی ارزیابی گردید.که نتایج حاکی از معناداری اثر تمام عوامل بر روند ضمنی صادرات و تأثیر منفی آزادسازی اقتصادی، آزادسازی تجاری و سرمایهگذاری مستقیم خارجی میباشد.