نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل
2 استادیار بخش برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی
3 دانشیار بخش اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل
4 استادیار بخش اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده
یارانه با تحریف قیمتها، مانع تخصیص بهینه منابع، کاهش رشد اقتصادی و کسری بودجه، بر بخشهای اقتصادی آثار جبرانناپذیری بر جای میگذارد، اجرای سیاست هدفمندیسازی یارانهها، با تعیین روند متغیرهای کلان اقتصادی (تغییرات تولید، تغییرات قیمت و....)، سیاستگذاران اقتصادی را به اهداف اقتصادی نزدیکتر میکند. در پژوهش حاضر با استفاده از جدول داده–ستانده 65 بخشی سال 1392 که تعدیل و بهروزآوری شده به روش (RAS) جدول داده–ستانده 65 بخشی سال 1385 است اثر افزایش قیمت حاملهای انرژی (بنزین، نفتسفید، گازوئیل، نفتکوره، گازمایع، برق و گازطبیعی) در فازهای اول (1389) و دوم (1393) هدفمندی یارانهها بر نرخ رشد تولیدات بخشهای اقتصادی بررسی شده به طوریکه میانگین نرخ رشد تولیدات بخشهای حمل و نقل 13/16- درصد، صنایع و معادن 37/17- درصد کاهش مییابد و این کاهش به دلیل وابستگی زیاد به حاملهای انرژی و به دنبال آن میانگین قیمت نسبی زیاد به ترتیب 25/2 و 53/1 درصد است. از طرفی متوسط نرخ رشد تولیدات بخش کشاورزی 45/8 درصد افزایش مییابد و این افزایش به دلیل وابستگی پایین به حاملهای انرژی و به دنبال آن میانگین قیمت نسبی (8028/0) پایین است. نتایج حاکی از آن است که زغالسنگ کمترین کاهش نرخ رشد تولید را داشته است و میتوان نتیجه گرفت زغالسنگ جانشین حاملهای انرژی شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effects of Adjustment of Energy Carrier Prices on Iran’s Economy
نویسندگان [English]
- mostafa eskandary 1
- Ali Nasiri Aghdam 2
- Hamid Mohammadi 3
- Hamidreza Mirzaei 4
1 Master of Science, Agricultural Economics, Zabol University
2 Assistant Professor, Economics Department, Allameh-Tabatabaei University
3 Associate Professor, Agricultural Economics Department, Zabol University
4 Assistant Professor, Agriculture Department, Shahid Bahonar University of Kerman
چکیده [English]
Subsidy with distortion of prices prevents optimal allocation of resources and decrease economic growth and on the other hand has an irreparable effects on country economic sectors, Thus by determining the trend of macroeconomic variables (production changes, price changes, etc.), economic policymakers become closer to economic goals. In this study, using 65 parts input–output table (2013 table) that modified and updated according to the (RAS) 65 parts input – output table in 2006), the impact of increasing in price of energy carriers (gasoline, kerosene, gas oil, fuel oil, liquid gas, electricity and natural gas) in first (2010) and second (2014) phases of subsidy reform have been investigated on the growth rate of economic sectors. The results showed that the average growth rate of transportation (-16.13%) and industries and mines (-17.37%) decreased and this is due to high dependence on energy, followed by an average high relative price of 2.25 and 1.53 percent, respectively. The average growth rate of agricultural sectors increased (8.45%) and this is due to low dependence on energy carriers followed by the average of low relative price (0.8028). Also coal production had the lowest growth rate, which can be concluded that energy carriers is replaced by coal.
کلیدواژهها [English]
- Price Elasticity
- Price of Energy Carriers
- Total Price Index
- Production Growth Rate