دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321The Mechanisms through which Industrial Clusters Affect Regional Economic Growth in Iran: Panel Data Approachساز و کارهای تأثیر خوشههای صنعتی بر رشد اقتصاد منطقهای ایران: رویکرد دادههای تابلویی17342593FAحمیدعزیزمحمدلواستادیار اقتصاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20151123In this paper, the effects of industrial clusters on regional economic growth have been analyzed through an endogenous growth model using panel data approach (30 provinces during 2001-2012).The findings show a statistically significant relationship between industrial clusters and regional economic growth so that 1% increase in industrial cluster growth leads to 0.09% increase in reginal economic gowth rate. Investigating the mechanisms in which industrial clusters affect regional economic growth, reveals that the positive effects of industrial clusters on Iran regional economic growth are due to the improvement in labor and human capital. Industrial clusters, however, could not successfully enhance economic growth through technology development and finance facilitation. The findings show the necessity of serious attention to the technology and financial improvement program in the industrial cluster development policies.<span lang="AR-SA">در این مقاله در قالب یک مدل رشد درونزا، نقش خوشههای صنعتی در رشد اقتصادی منطقهای در ایران با استفاده از رویکرد دادههای تابلویی (استانهای کشور طی سالهای 1380تا 1391) مورد آزمون، تجزیه</span><span lang="FA"> و تح</span><span lang="AR-SA">لیل قرار گرفته است. یافتههای این تحقیق حاکی از وجود یک رابطه مثبت و معنیدار بین خوشههای صنعتی و رشد اقتصاد منطقهای است بهگونهای که یک درصد افزایش در رشد خوشههای صنعتی منجر به 09/0 درصد افزایش در نرخ رشد اقتصاد منطقهای میشود. بررسی و آزمون ساز و کارهای مختلف اثرگذاری خوشههای صنعتی بر رشد اقتصاد منطقهای نشان میدهد که با وجود تأثیر مثبت خوشههای صنعتی در رشد اقتصاد منطقهای، این تأثیر عمدتاً از طریق دو ساز و کار بهبود نیروی کار و بهبود سرمایه انسانی تحقق یافته است. این در حالی است که خوشههای صنعتی در فراهم نمودن شرایط توسعه فناوری و همچنین تسهیل تأمین مالی از موفقیت چندانی برخوردار نبودهاند. این یافتهها ضرورت توجه جدیتر به برنامههای توسعه فناوری و تأمین مالی بنگاهها را در برنامهها و سیاستهای توسعه خوشهای نمایان میسازد</span><span lang="FA">.</span><br /> <br /> <span lang="FA"><br /><br /></span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321The Effect of Improving Management of Oil Wealth Abundance on Public Health Spending in the Selected Oil Exporting and Developed Countries: GMM Approachتأثیر بهبود مدیریت فراوانی ثروت نفتی بر سرانه هزینههای بهداشت عمومی کشورهای برگزیده نفتی و توسعه یافته: رویکرد پانل GMM35482591FAابوالفضلشاه آبادیدانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-9316-8296مرضیهصالحیدانشجوی کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20160127<span>The impact of increased public health spending on economic-social performance of society and especially the importance and its role in providing and ensuring sustainable development in developing and developed countries, has been interest of economists and politicians since past to present. For this purpose, many patterns attempted to identify the factors affecting growth of per capita public health spending and to explain their impact. Due to the vital role of per capita public health spending on economic development, current study using the generalized method of moments (GMM) has paid to investigate improving the management of oil wealth abundance on public health spending in the selected oil and developed countries during the period 1996-2012. The evidences indicate that efficient, intelligent and prospective management of oil resources have important role in increasing per capita public health spending in both groups studied selected oil and developed countries. This represents a serious move for selected oil countries to improve the management of abundance of oil wealth. Furthermore study findings show that per capita GDP growth and consumer price index have a positive and significant impact on growth of public health spending in oil and developed countries. Also results show that income inequality has a negative and significant impact on growth of per capita public health spending in both groups of countries.</span><span lang="AR-SA">تأثیر افزایش هزینههای بهداشت عمومی بر</span><span lang="AR-SA">عملکرد</span><span lang="AR-SA">اقتصادی</span><span lang="AR-SA">–</span><span lang="AR-SA">اجتماعی افراد جامعه و</span><span lang="AR-SA">به</span><span lang="AR-SA">ویژه اهمیت و نقش آن در</span><span lang="AR-SA">تأمین و تضمین توسعه پایدار در</span><span lang="AR-SA">کشورهای در حال توسعه</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">توسعه یافته از</span><span lang="AR-SA">گذشته</span><span lang="AR-SA">تاکنون، مورد</span><span lang="AR-SA">توجه اقتصاددانان</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">سیاستگذاران</span><span lang="AR-SA">بوده</span><span lang="AR-SA">است. بدین</span><span lang="AR-SA">منظور، الگوهای زیادی تلاش</span><span lang="AR-SA">نمودند</span><span lang="AR-SA">تا</span><span lang="AR-SA">بتوانند عوامل مؤثر بر رشد سرانه هزینههای بهداشت عمومی را شناسایی و نحوه اثرگذاری این مؤلفهها را توضیح</span><span lang="AR-SA">دهند. با</span><span lang="AR-SA">توجه به</span><span lang="AR-SA">نقش</span><span lang="AR-SA">حیاتی</span><span lang="AR-SA">سرانه هزینههای بهداشت عمومی</span><span lang="AR-SA">در</span><span lang="AR-SA">توسعه اقتصادی، پژوهش حاضر</span><span lang="AR-SA">با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته </span><span dir="LTR">GMM</span><span lang="AR-SA"> به بررسی بهبود مدیریت فراوانی ثروت نفتی و سرانه هزینههای بهداشت عمومی در کشورهای برگزیده نفتی و توسعه یافته طی دوره 2012-1996 پرداخته است. شواهد</span><span lang="AR-SA">گویای</span><span lang="AR-SA">آن</span><span lang="AR-SA">است</span><span lang="AR-SA">که</span><span lang="AR-SA">مدیریت</span><span lang="AR-SA">کارا، هوشمندانه</span><span lang="AR-SA">و آیندهنگر</span><span lang="AR-SA">منابع نفتی نقش</span><span lang="AR-SA">بسزایی</span><span lang="AR-SA">در</span><span lang="AR-SA">افزایش</span><span lang="AR-SA">سرانه</span><span lang="AR-SA">هزینههای</span><span lang="AR-SA">بهداشت عمومی</span><span lang="AR-SA">در هر دو گروه کشورهای</span><span lang="AR-SA">برگزیده</span><span lang="AR-SA">نفتی</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">توسعه یافته مورد مطالعه دارد. این مطلب بیان کننده لزوم حرکت جدی کشورهای برگزیده نفتی ناموفق نسبت به شاخصهای نهادی حکمرانی در راستای بهبود مدیریت فراوانی ثروت نفتی است. علاوه بر این یافتههای تحقیق نشان میدهد رشد تولید ناخالص داخلی سرانه و شاخص قیمت مصرفکننده اثر مثبت و معنیداری بر رشد سرانه هزینههای بهداشت عمومی در کشورهای برگزیده نفتی و توسعه یافته دارد. همچنین نتایج نشان میدهد نابرابری درآمد اثر منفی و معنیداری بر رشد سرانه هزینههای بهداشت عمومی در هر دو گروه کشورهای برگزیده نفتی و توسعه یافته دارد</span><span lang="FA">.</span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321Determining the Level of Regional Inequality in Provinces of Iran: Analysis of Multidimensional Composite Indexتعیین سطح نابرابری منطقهای استانهای ایران: تحلیل شاخص ترکیبی چند بُعدی49702592FAزهراکریمی موغاریدانشیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانجوادبراتیدانشجوی دکتری توسعه اقتصادی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانJournal Article20160107Regional inequality is a multidimensional phenomenon and includes different areas of economic, social and cultural. Therefore for any country is necessary to introduce a multidimensional composite index for the measurement of regional inequality. This study aimed to determine the level of regional inequality of Iranian provinces and to identify the main determinants of the inequality, to introduce a combined index for regional inequality measurement. To this end, this study has selected 25 indicators in 5 different dimensions (economic, knowledge and human capital, infrastructure, social-cultural and environmental) and it has collected data relating to the years 2001 and 2013. Also, by applying innovation, it has used two-step principal component analysis. The results show that regional disparities are declining in period under review. In this period, Provinces of Tehran, Yazd and Semnan have had the highest development level, respectively, and Sistan-Baluchistan province also has been fixed at the end place. The results showthat in provinces with higher development level. Economic and human capital indicators were main causes of inequalities in the regional development. Also high population density has forced the government to invest more in infrastructures, health and education in more developed provinces. On the other hand,having knowledge and investment spillovers is an effective factor in development of Tehran’s neighboring provinces.<span lang="AR-SA">نابرابری منطقهای پدیدهای چند بُعدی است که عرصههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در برمیگیرد. به همین دلیل برای سنجش توسعه منطقهای در هر کشور معرفی شاخص ترکیبی چند بُعدی ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین سطح نابرابری منطقهای استانهای ایران و شناسایی تعیینکنندههای اصلی این نابرابری، به معرفی یک شاخص ترکیبی برای سنجش نابرابری منطقهای پرداخته است. برای این منظور، 25 نماگر در 5 بُعد مختلف (اقتصادی، دانش و سرمایه انسانی، زیربنایی، اجتماعی-فرهنگی و بهداشتی و زیستمحیطی) انتخاب شده و اطلاعات مربوط به سالهای 1380 و ۱۳۹۲ برای این نماگرها استخراج شده است. همچنین با اعمال یک نوآوری، روش تحلیل مؤلفه اصلی دومرحلهای برای سنجش سطح توسعه منطقهای به کار گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که نابرابری منطقهای طی دوره مورد بررسی، رو به کاهش میباشد. استان تهران، یزد و سمنان در این دوره، به ترتیب به عنوان استانهای با بالاترین سطح توسعه قرار داشتهاند و استان سیستان و بلوچستان نیز در رتبه انتهایی توسعه، ثابت بوده است. نتایج بیانگر این نکته است که وضعیت مناسب شاخصهای اقتصادی و سرمایه انسانی در استانهای با سطح توسعه بالاتر، عامل اصلی نابرابری در توسعه منطقهای میباشد. همچنین، تراکم جمعیتی بالا، امکان ارائه خدمات زیربنایی، بهداشتی و آموزشی را در استانهای با توسعه بالاتر موجب شده است. از سوی دیگر، برخورداری از سرریزهای دانش و سرمایهگذاری، عاملی مؤثر بر توسعه استانهای مجاور تهران میباشد</span><span lang="FA">.</span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321The Effects of Monetary Index of Thrift and Hardworking on Human Capital in Selected Developing Countries: An Emphasis on Iranتأثیر شاخص پولی حسابگری و سختکوشی بر سرمایه انسانی در کشورهای منتخب در حال توسعه: با تأکید بر ایران71802616FAامیرمنصورطهرانچیاندانشیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانساعدهعزیزی ثالثدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانآرزومحمودیدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه محدث نوری، نور، ایرانJournal Article20160123The aim of this study is to investigate the effect of monetary index of thrift and hardworking (as cultural capital) on human capital in selected developing countries during 2005-2012.The data gathering method in this survey is based on library databases. Panel method is used to analysis the data and test the hypothesis. In order to estimate the model, generalized method of moments (GMM) is used. The results show that indices of cultural capital (hardworking index and monetary index of thrift) have positive and significant effect on the human development index in short and long-term. Also the impact of cultural factors on the human development index is higher in the long term than the short term. The innovation of this survey is to use new cultural indices such as monetary index of thrift and hardworking index which are highlighted in foreign studies.<span lang="AR-SA">هدف پژوهش حاضر، بررسی شاخصهای پولی حسابگری و سختکوشی (به عنوان شاخص سرمایه فرهنگی) بر سرمایه انسانی در کشورهای منتخب در حال توسعه از جمله ایران در سالهای 2012-2005 است. در این تحقیق، جمعآوری دادهها به روش کتابخانهای است. روش تحلیل دادهها و آزمون فرضیه بر اساس روش اقتصادسنجی رگرسیون دادههای تابلویی است. به منظور برآورد الگو از روش گشتاورهای تعمیمیافته (</span><span dir="LTR">GMM</span><span lang="AR-SA">) استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داده است که شاخصهای سرمایه فرهنگی (شاخص سختکوشی و شاخص پولی حسابگری)</span><span lang="AR-SA">در کوتاهمدت و بلندمدت اثر مثبت و معنادار بر شاخص توسعه انسانی دارند. علاوه براین میزان تأثیر شاخصهای فرهنگی بر توسعه انسانی در بلندمدت بیشتر از کوتاهمدت است. استفاده از شاخصهای جدید سرمایه فرهنگی مانند شاخص پولی حسابگری و شاخص سختکوشی که در مطالعات خارجی استفاده از آنها مورد تأکید قرار گرفته است، جزء نوآوریهای این پژوهش محسوب میشود</span><span lang="FA">.</span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321Investigating Interaction of Foreign Direct Investment and Domestic Investment (Comparative Study of 136 Countries and Iran)بررسی اثر متقابل سرمایهگذاری مستقیم خارجی و سرمایهگذاری داخلی (مطالعه تطبیقی ایران و 136 کشور دنیا)81962594FAحسندلیریاستادیار اقتصاد، دانشگاه گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20160111On the theoretical front the literature on the linkage between FDI and domestic investment is ambiguous. This paper investigates whether foreign direct investment crowds in or crowds out domestic investment in the world. Our data analysis covers 136 of the world countries for the period 2000-2013. This paper uses panel VAR model and we have four samples of countries: 1- total sample (136 countries) 2- OECD member (31 countries) 3- low income (20 countries) 4- OPEC member (10 countries). In addition, the same link in Iran in the period 1990-2014 were analyzed separately. Our main conclusion is that FDI has positive impact on domestic investment in OECD member and OPEC member states but has negetive impact on domestic investment in low income contries. Also, domestic investment has positive impact on FDI in OECD, Low income and total countries and negetive impact in OPEC members.<span lang="AR-SA">از زمانی که سرمایهگذاری مستقیم خارجی وارد ادبیات اقتصادی دنیا شد، کشورها با ایجاد زیرساختهای انگیزشی مناسب به دنبال جذب هرچه بیشتر این جریان بودند. اما مبانی نظری نشان از آن دارد که در پارهای از موارد ورود سرمایهگذاران خارجی میتواند سبب اثرات منفی بر سرمایه داخلی شود. از اینرو بررسی ارتباط این دو متغیر میتواند بسیار مفید باشد. در مطالعه حاضر با استفاده از دادههای اقتصاد 136 کشور در قالب چهار نمونه کشورهای پردرآمد، کم درآمد، عضو اوپک و کل کشورها در دوره زمانی 2013-2000 به بررسی ارتباط سرمایهگذاری مستقیم خارجی و سرمایهگذاری داخلی با بهرهبرداری از مدلهای خودرگرسیون برداری پانل دیتا </span><span dir="LTR">PVAR</span><span lang="AR-SA"> پرداخته شده است. علاوه بر این</span><span lang="FA">،</span><span lang="AR-SA"> ارتباط فوق برای ایران نیز به صورت مجزا در دوره زمانی 2014-1990 بررسی شد. نتایج مطالعه نشان از آن دارد که اثر سرمایه داخلی بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی از لحاظ اندازه بزرگتر بوده و به</span><span lang="AR-SA">جز در کشورهای عضو اوپک، سبب جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی بیشتری میشود. حال آنکه اثر شوک سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر سرمایه داخلی تنها در نمونههای کشورهای پردرآمد و کشورهای عضو اوپک مثبت بوده است</span><span lang="FA">.</span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321The Effect of Government Size on Good Governance and Economic Performance of Selected Countriesتأثیر اندازه دولت بر حکمرانی خوب و عملکرد اقتصادی در کشورهای منتخب971122595FAیوسفمحمدزادهاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران0000-0002-4364-5832صمدحکمتی فریداستادیار گروه اقتصاد دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانالمیراشریفیکارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20160203Although it is generally agreed that there is a role for the government to redistribute income in favor of the poor and provide public goods and services, there is considerable disagreement over how far the government should go in these areas<span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span>On this issue, a variety of conflicting theoretical explanations has been advanced that can only be resolved through empiricalinvestigations. According to importance of this issue the important question arises that, what is the effect of government size on good governance and economic performance? This study examines the relationship between government size, good governance and economic performance by estimating dynamic models using panel data from 50 selected countries for the period 1996-2013.The results show that the government size, and inflation have a negative and statistically significant effect on good governance indicator. Also employment index has a positive and significant impact on good governance indicator.The growth model also indicates that the government size has a negative and good governance indicator has a positive effect on economic growth<span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span> The interactions effects of government size and good governance indicator show that the size of government through governance indicator has a negative impact on economic growth. Also human development index, foreign direct investment, export and ICT's share of the imported goods have positive and significant effect on economic growth. Shrinking the size of the government and reducing its involvement in the economy, are two key policy recommendations of this study.<span lang="AR-SA">با وجود توافق عمومی در خصوص نقش دولت در اقتصاد در مباحثی نظیر توزیع مجدد درآمد و کالاها و خدمات عمومی، هنوز در خصوص میزان دخالت دولت در اقتصاد توافقی وجود ندارد. در این خصوص تئوریهای متناقض متعدد بسط یافتهاند که تنها از طریق بررسیهای تجربی میتوان درباره آنها قضاوت نمود. در این راستا این سؤال مطرح میشود که اثر اندازه دولت، بر عملکرد اقتصادی و حکمرانی خوب چیست؟ در این مطالعه با هدف بررسی رابطه اندازه دولت با حکمرانی خوب و عملکرد اقتصادی، از دادههای آماری 50 کشور منتخب جهان برای دوره زمانی 2013-1996 استفاده شده و با رویکرد دادههای تابلویی پویا به برآورد مدل اقدام شده است.</span><span lang="AR-SA">نتایج نشان میدهد که اندازه دولت اثر منفی و معنیداری بر روی شاخصهای حکمرانی خوب دارد. در این مدل اشتغال تأثیر مثبت و تورم تأثیر منفی بر روی حکمرانی داشته است. همچنین بر اساس برآورد مدل رشد، اندازه دولت تأثیر منفی و معنیدار، و حکمرانی خوب تأثیر مثبت و معنیدار بر روی رشد اقتصادی دارد. بررسی اثرات متقاطع اندازه دولت و حکمرانی خوب نیز نشان میدهد که اندازه دولت از کانال تأثیر منفی بر روی حکمرانی، روند رشد اقتصادی را تضعیف میکند. تأثیر شاخص توسعه انسانی، </span><span dir="LTR">FDI</span><span lang="AR-SA">، میزان صادرات</span><span lang="AR-SA">و سهم </span><span dir="LTR">ICT</span><span lang="AR-SA"> از کالاهای وارداتی نیز بر روی رشد اقتصادی مثبت و معنیدار است. کاهش حجم دولت و محدود کردن حوزه دخالت آن در اقتصاد، از پیشنهادات سیاستی مطالعه حاضر میباشد</span><span lang="FA">.</span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321Regulation of Monetary Policy on Economic Growth (Assessment of McCallum Rule in Iran)نقش قاعدهمندی سیاست پولی بر رشد اقتصادی (ارزیابی قاعده مک کالم در ایران)1131242936FAسید ضیاالدینکیا حسینیاستادیار اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، قم، ایرانموناهاشمیکارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانامینحاتمیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانرافیکنظریاناستادیار اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20160229The most important objectives of monetary policy are to provide price stability, economic growth and favorable employment levels. Since achieving these goals is not directly accessible for policy makers, so introducing and studying the appropriate tools and intermediate targets seem necessary. For this reason, this paper tries to answer this question: Whether can we introduce an appropriate rule/procedure as monetary policy [or not]. Therefore, this paper applied the well-known procedure of McCallum [a rule based on the optimum monetary rate] as well studied its fitness with the economic system of Iran over 1984-2013 by the use of GMM method. The results show that the defined optimum path by McCallum procedure [for the monetary growth rate] can be accounted as the appropriate strategy for the monetary policy in Iran and the economy of Iran can use it as a proper benchmark in its policy decisions.<span lang="AR-SA">مهمترین اهداف سیاست پولی، ثبات قیمتها، رشد اقتصادی و سطح مطلوب اشتغال است. از آنجا که دستیابی به این مقاصد، به طور مستقیم برای سیاستگذاران قابل حصول نمیباشد، لذا ضروری است اهداف میانی و ابزارهای متناسب برای آن معرفی شود و مورد مطالعه قرار گیرد. بدین منظور، مقاله</span><span lang="AR-SA">پیش</span><span lang="AR-SA">رو</span><span lang="AR-SA">به</span><span lang="AR-SA">دنبال</span><span lang="AR-SA">پاسخ</span><span lang="AR-SA">این</span><span lang="AR-SA">پرسش</span><span lang="AR-SA">است</span><span lang="AR-SA">که</span><span lang="AR-SA">آیا</span><span lang="AR-SA">میتوان در اقتصاد ایران</span><span lang="AR-SA">قاعدهای مناسب، به</span><span lang="AR-SA">عنوان</span><span lang="AR-SA">هدایتگر</span><span lang="AR-SA">سیاست</span><span lang="AR-SA">پولی</span><span lang="AR-SA">معرفی</span><span lang="AR-SA">نمود؟</span><span lang="AR-SA">بدین دلیل، این پژوهش، قاعده مشهور مک کالم را، که مبتنی بر نرخ بهینه</span><span lang="AR-SA">پایه</span><span lang="AR-SA">پولی</span><span lang="AR-SA">طراحی</span><span lang="AR-SA">شده، مطرح کرده و</span><span lang="AR-SA">انطباق</span><span lang="AR-SA">آن را با</span><span lang="AR-SA">نظام</span><span lang="AR-SA">اقتصادی ایران</span><span lang="AR-SA">در بازه زمانی 1392-1363 (با استفاده از روش تخمین </span><span dir="LTR">GMM</span><span lang="AR-SA">) مورد</span><span lang="AR-SA">بررسی</span><span lang="AR-SA">قرار داده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مسیر بهینه تعریف شده توسط قاعده مک کالم، برای نرخ رشد پایه پولی، میتواند یک خط مشی مناسب برای سیاست پولی در ایران باشد و اقتصاد ایران میتواند از آن به عنوان یک شاخص معیار در تصمیمات سیاستی استفاده نماید</span><span lang="FA">.</span>دانشگاه پیام نورپژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی2228-595472620170321The Impact of Monetary and Fiscal Policies on Employment Fluctuations with an Emphasis on Private Sector Employmentتأثیر سیاستهای پولی و مالی بر نوسانات اشتغال با تأکید بر اشتغال بخش خصوصی1251443111FAمحمد علیاحسانیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانهادیکشاورزاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانمسعودکشاورزکارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20160512Monetary and fiscal policies are considered of high significance in the economic stabilization policies that are utilized to manage the demand side, but economic experts do not agree upon this policy and its results. This is worthwhile to mention that the source issues in the agreement or disagreement with this policy are the differences of opinions about the effects of this policy on the economy. This study attempts to investigate the effects of monetary and fiscal policies on the labor market fluctuations via the adjustment to the new Keynesian dynamic stochastic general equilibrium model in Iranian economy. After estimating the model using Bayesian approach, the model was simulated. The results of variance decomposition show that government employment was the largest role in explaining the fluctuations in unemployment and monetary shocks play the most important role in private sector employment. Impulser response functions also show that monetary shock, government employment shock and oil revenues shock reduce the total unemployment<span lang="AR-SA">سیاستهای پولی و مالی از مهمترین سیاستهای تثبیت اقتصادی هستند که برای مدیریت و کنترل سمت تقاضا استفاده میشوند اما صاحبنظران اقتصادی در مورد این سیاستها و نتایج حاصل از آن اتفاقنظر ندارند. آنچه باید بدان توجه داشت این است که ریشه مباحث مطرح شده در موافقت یا مخالفت با این سیاستها، اختلافنظر درباره آثار بر جای مانده از اجرای این سیاستها بر اقتصاد است. این مطالعه تلاش میکند با تعدیلاتی در یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی کینزی جدید برای اقتصاد ایران، آثار اجرای سیاستهای پولی و مالی بر نوسانات بازار کار را بررسی کند. پس از تخمین مدل با استفاده از روش بیزین الگو شبیهسازی شد. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان میدهد که استخدام دولت بیشترین سهم را در تبیین نوسانات بیکاری و تکانه پولی بیشترین نقش را در اشتغال بخش خصوصی ایفا میکند. همچنین بررسی توابع عکسالعمل آنی نشان میدهد که تکانه پولی، تکانه استخدام بخش دولتی و تکانه درآمد نفتی بیکاری کل را کاهش میدهد</span><span lang="FA">.</span>