TY - JOUR ID - 5 TI - ارزیابی تاثیر درجه تمرکز و هزینه‌های تبلیغات بر سودآوری در بخش صنعت ایران (رهیافت داده‌های تابلویی پویا) JO - پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی JA - EGDR LA - fa SN - 2228-5954 AU - فلاحی, فیروز AU - دهقانی, علی AD - Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 1 IS - 1 SP - 30 EP - 9 KW - رقابت KW - انحصار KW - درجه تمرکز KW - سودآوری KW - هزینه‌های تبلیغات KW - تکنیک داده‌های تابلویی پویاDPD) ) DO - N2 - در حالی‌که سابقه مطالعات و وضع قوانین ضد انحصار و تسهیل رقابت در دنیا به بیش از 120 سال میرسد، اما این مساله در ایران سابقه طولانی ندارد و از تصویب قانون تشویق رقابت و شکل‌گیری شورای رقابت در ایران زمان زیادی نمیگذرد. با این حال اختصاص یک فصل از قانون برنامه چهارم توسعه ج.ا.ا به رقابت‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی، حاکی از اهمیت این موضوع در اقتصاد ایران است. این مطالعه به ارزیابی تاثیر درجه تمرکز و هزینه‌های تبلیغات بر سودآوری در بخش صنعت ایران میپردازد. برای این منظور از داده‌های مربوط به کارگاه‌های صنعتی ده نفر کارکن و بالاتر طی سال‌های 1381-1374 استفاده شده و مدل اقتصاد سنجی با استفاده از تکنیک داده‌های تابلویی پویا DPD)) برآورد گردیده است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نرخ سودآوری در صنایع متمرکز و انحصاری ایران بالاتر بوده و تبلیغات نیز اثر مستقیمی بر سودآوری صنایع ایران داشته است. UR - https://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_5.html L1 - https://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_5_a2121965798ab71eaa9925a6ed3d34e9.pdf ER -