TY - JOUR ID - 4666 TI - بررسی چالش‌ها و راهبردهای بهبود کسب و کار صنعت چای کشور JO - پژوهش‌های رشد و توسعه اقتصادی JA - EGDR LA - fa SN - 2228-5954 AU - کریم, محمدحسین AU - فراهانی فرد, سعید AU - برجی, نسرین AU - کریمفر, محمدرضا AU - سردار شهرکی, علی AD - دانشیار اقتصاد منابع، دانشگاه خوارزمی، تهران AD - دانشیار اقتصاد منابع، دانشگاه قم AD - کارشناس ارشد اقتصاد اسلامی، دانشگاه خوارزمی، تهران AD - کارشناس ارشد مدیریت راهبردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، اصفهان AD - دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - مکرر اول شماره 20 SP - 40 EP - 31 KW - چالش‌ها و راهبردها KW - کسب و کار KW - صنعت چای DO - N2 - صنعت چای ایران علیرغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت چای نتوانسته است طی سالیان گذشته جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کند و حتی در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی، ضرورت تدوین راهکار و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است. از این رو در این تحقیق، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت چای مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نبود دیدگاه مدیریت یکپارچه در زنجیره عرضه صنعت چای مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل تضعیف این صنعت بوده است. یافته‌های پژوهش دلالت بر این موضوع دارد که ایجاد ساختارهای پشتیبان در بخش‌های مختلف زنجیره عرضه چای و حاکم شدن تفکر مدیریت یکپارچه و نقش دولت می‌تواند به عنوان عاملی در شکل‌گیری مکانیزم‌های تقویت کننده مزیت رقابتی صنعت چای مطرح شود. UR - https://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_4666.html L1 - https://egdr.journals.pnu.ac.ir/article_4666_88c5f9653143e90e2d1f8c20da891f23.pdf ER -