محمد علی مولایی؛ علی دهقانی
دوره 1، شماره 4 ، بهمن 1390، ، صفحه 74-55
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی اثر هزینههای تحقیق و توسعه بر سهم بازار صنایع با کد 2 رقمی ایران میباشد. در حالیکه برخی از مطالعات تجربی اثر مستقیم متغیر فوق بر سهم بازار را نتیجه میگیرند، در عین حال مطالعات دیگری توسط اقتصاددانان انجام شدهاند که رابطه غیرمستقیم و بعضاً ارتباط غیرخطی نتیجهگیری شده است. این مطالعه با استفاده ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی اثر هزینههای تحقیق و توسعه بر سهم بازار صنایع با کد 2 رقمی ایران میباشد. در حالیکه برخی از مطالعات تجربی اثر مستقیم متغیر فوق بر سهم بازار را نتیجه میگیرند، در عین حال مطالعات دیگری توسط اقتصاددانان انجام شدهاند که رابطه غیرمستقیم و بعضاً ارتباط غیرخطی نتیجهگیری شده است. این مطالعه با استفاده از دادههای مربوط به کارگاه¬های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر با کد دو رقمی، طی سالهای 1374-1386 و با رویکرد غیرخطی به بررسی تأثیر هزینههای تحقیق و توسعه بر سهم بازار در صنایع ایران میپردازد. مدل اقتصادسنجی این مطالعه با استفاده از نرم افزار JMALTI و روش غیرخطی LSTAR یا روش انتقال ملایم خود ¬¬¬¬¬¬رگرسیونی لاجستیک تخمین زده شده است. نتایج این مطالعه ارتباط مستقیم و غیرخطی بین هزینههای تحقیق و توسعه و سهم بازار را در بخش صنعت ایران تایید مینماید. تشویق و حمایت دولت از فعالیتهای تحقیق و توسعه بخش صنعت، به منظور ارتقاء سهم بازار بنگاه¬ها، مهمترین توصیه سیاستی این مطالعه می¬باشد.