زهرا حسینپور؛ محمد حسین منهاج؛ محمد کاوسی کلاشمی
دوره 5، مکرر دوم شماره 20 ، اسفند 1394، ، صفحه 104-91
چکیده
طی دو دهه اخیر، به علت کم آبی در سرتاسر جهان، به نقش تعاونیهای آببران در مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب کشاورزی توجه زیادی شده است. هدف پژوهش توصیفی حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای تعاونی آببران در مدیریت آب کشاورزی شهرستان اسفراین در سال 94-1393 بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای دو تعاونی آببران شهرستان اسفراین ...
بیشتر
طی دو دهه اخیر، به علت کم آبی در سرتاسر جهان، به نقش تعاونیهای آببران در مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب کشاورزی توجه زیادی شده است. هدف پژوهش توصیفی حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای تعاونی آببران در مدیریت آب کشاورزی شهرستان اسفراین در سال 94-1393 بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای دو تعاونی آببران شهرستان اسفراین (2440N=) بوده است؛ که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران 335 نفر به با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی پرسشنامه با استناد به دیدگاه صاحبنظران و کارشناسان تأیید و پایایی ابزار پژوهش نیز با انجام آزمون مقدماتی از طریق تکمیل 30 پرسشنامه و مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزار SPSS برابر 88/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار SPSS20 و Excel2010 صورت گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون تحلیل همبستگی اسپرمن، آزمون ضریب وی کرامر، ضریب گاما و کای اسکویر استفاده شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر بین عوامل اقتصادی مورد مطالعه (سطح درآمد کشاورزان، میزان اراضی تحت مالکیت، میزان آببها)، میزان مصرف آب، انواع سیستمهای آبیاری و ویژگیهای فردی شامل سطح تحصیلات و جنس با متغیر میزان مشارکت در تعاونی آببران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. از سوی دیگر، بین متغیر سن با مشارکت اعضا رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
بهرهوری کل عوامل تولید
سیدمحمدرضا سیدنورانی؛ معصومه سادات سجادی؛ فائزه فروزان؛ فاطمه جهانگرد
دوره 5، شماره 20 ، مهر 1394، ، صفحه 44-31
چکیده
از دهه 1990 که سرمایه اجتماعی به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورها مطرح شد، این سرمایه در کانون توجه قرار گرفت. لذا کشورها برای دستیابی به توسعه اقتصادی اقدام به سرمایهگذاری در ایجاد این سرمایه کردند. در این راستا سرمایهگذاری در آموزش به عنوان اثرگذارترین عامل در دستور کار قرار گرفت. آموزش با افزایش توانمندیها و دانش افراد، زمینه ...
بیشتر
از دهه 1990 که سرمایه اجتماعی به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورها مطرح شد، این سرمایه در کانون توجه قرار گرفت. لذا کشورها برای دستیابی به توسعه اقتصادی اقدام به سرمایهگذاری در ایجاد این سرمایه کردند. در این راستا سرمایهگذاری در آموزش به عنوان اثرگذارترین عامل در دستور کار قرار گرفت. آموزش با افزایش توانمندیها و دانش افراد، زمینه مشارکت و تعاملات اجتماعی و حضور افراد در شبکههای اجتماعی را فراهم میسازد. همچنین، با ایجاد و درونی کردن هنجارها، رفتار افراد را قانونمند میکند. این امر منجر به افزایش اعتماد اجتماعی و در نتیجه شکلگیری سرمایه اجتماعی میگردد. در این پژوهش سعی در اثبات این فرضیهها بوده است که آموزش، منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی میشود؛ همچنین دوره ابتدایی بیشترین اثر را در ایجاد سرمایه اجتماعی دارد. لذا با بهرهگیری از روش GMM، اثر سطوح مختلف آموزشی بر سرمایه اجتماعی ایران برای دوره زمانی 1390-1360 بررسی گردید. نتایج مبین آن است که آموزش در این دوره اثر مثبت و معناداری بر میزان سرمایه اجتماعی در ایران داشته است. در بررسی اثر سطوح مختلف آموزش نیز نتایج نشان میدهد که دوره پایه بیشترین اثر را در ایجاد سرمایه اجتماعی دارد و آموزش عالی با ضریب 29/0 کمتر از آموزش پایه روی سرمایه اجتماعی اثر میگذارد.