با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن اقتصاد انرژی ایران
تجارت بین‌الملل
بررسی نقش نهادها و زیرساخت‌ها بر تجارت دوجانبه ایران با شرکای عمده تجاری

حنانه آقاصفری؛ میلاد امینی زاده؛ علیرضا کرباسی

دوره 9، شماره 35 ، تیر 1398، ، صفحه 53-78

https://doi.org/10.30473/egdr.2019.40359.4834

چکیده
  نهادها و زیرساخت ها به عنوان مجموعه ای از عوامل اجتماعی، قوانین و خدمات زیربنایی از جمله عوامل کلیدی اثرگذار بر تجارت دوجانبه کشورها می باشند. از این رو، در این مطالعه سعی شده است تا اثرات نهادها و زیرساخت ها بر تجارت دوجانبه ایران و شرکای اصلی تجاری مورد بررسی قرار گیرد. به منظور دستیابی به این هدف، از الگوی جاذبه و روش درستنمایی شبه ...  بیشتر

مدل جاذبه تعمیم یافته
بررسی عوامل مؤثر بر صادرات ایران (کاربرد الگوی جاذبه)

جواد هراتی؛ مهدی بهراد امین؛ ساناز گهرازه

دوره 6، شماره 21 ، دی 1394، ، صفحه 46-29

چکیده
  صادرات به عنوان موتور رشد اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی، نقش کلیدی را در عرصه اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. یکی از الزامات گسترش تجارت خارجی، بررسی الگوهای مدرن تجارت بین‌الملل جهت شناسایی عوامل مؤثر بر تجارت کشورهاست. مقاله حاضر با استفاده از الگوی جاذبه مبتنی بر رویکرد داده‌های تابلویی به بررسی عوامل مؤثر بر صادرات ایران ...  بیشتر

آثار سرریزهای تحقیق و توسعه و نوآوری شرکای بزرگ تجاری بر رشد اقتصادی ایران (2009-2000)

احمد گوگردچیان؛ فاطمه رحیمی

دوره 3، شماره 9 ، اسفند 1391، ، صفحه 24-9

چکیده
  تلاش برای دست‌‌یابی به فناوری از طریق تحقیق و توسعه داخلی، برای کشورهای در حال توسعه، فرآیندی کند و هزینه بر است، در حالی که نقش فناوری در فرآیندهای تولید و صنعت، غیر قابل اغماض است. بنابراین کشورها و به خصوص کشورهای در حال توسعه از طریق تجارت با سایر کشورهای جهان به خصوص کشورهای پیشرفته، می‌توانند با بهره‌گیری از اثرات سرریز با ...  بیشتر