مهدی صادقی شاهدانی؛ محمد هادی زاهدی وفا؛ مهدی قائمی اصل
دوره 2، شماره 8 ، آذر 1391، ، صفحه 114-95
چکیده
در این تحقیق شاخصترکیبیجامعی جهت سنجش توسعه انسانی مبتنی برآموزههای تمدن اسلامی ارائه میشود. بر مبنای تحلیل مبانی نظری مبتنی بر آموزههای تمدن اسلامی، توسعهانسانی مدنظر این پژوهش شامل ابعاد «اقتصادی- رفاهی»، «اجتماعی- فرهنگی»، «مذهبی- اخلاقی»، « سیاسی- حکمرانی» و «علمی- آموزشی» میشود که این ...
بیشتر
در این تحقیق شاخصترکیبیجامعی جهت سنجش توسعه انسانی مبتنی برآموزههای تمدن اسلامی ارائه میشود. بر مبنای تحلیل مبانی نظری مبتنی بر آموزههای تمدن اسلامی، توسعهانسانی مدنظر این پژوهش شامل ابعاد «اقتصادی- رفاهی»، «اجتماعی- فرهنگی»، «مذهبی- اخلاقی»، « سیاسی- حکمرانی» و «علمی- آموزشی» میشود که این ابعاد پس از بسط آموزههای اسلامی در حوزه حیات انسانی به دست آمدهاند. مبتنی بر روششناسی هفت مرحلهای ساخت یک شاخص ترکیبی جامع، شاخصنهایی پژوهش استخراج میشود و یافتههای پژوهش نشان میدهد که بُعد علمی- آموزشی و مولفه سلامت و بهداشت عمومی، از مهمترین نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران هستند به نحوی که چنانچه این بُعد و مولفه از اهمیت و وزن بیشتری در شاخصنهایی برخوردار باشند، جایگاه ایران تا 10 رتبه نیز قابل صعود خواهد بود. از سوی دیگر بُعد اقتصادی – رفاهی (به جز مولفه سرمایههای زیرساختی) و مولفه کارایی سازمانهای دولتی و نهادهای قانونگذاری از مهمترین نقاط ضعف جمهوری اسلامی ایران به شمار میروند و بهبود مولفههای محیط کسب و کار، شاخصهای اقتصادکلان، قانونگذاری کارشناسانه و ثبات قوانین و بالابردن کارایی دستگاههای اجرایی، میتواند تاثیر بسزایی بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.