محمدحسین کریم؛ سعید فراهانی فرد؛ نسرین برجی؛ محمدرضا کریمفر؛ علی سردار شهرکی
دوره 5، مکرر اول شماره 20 ، دی 1394، ، صفحه 40-31
چکیده
صنعت چای ایران علیرغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت چای نتوانسته است طی سالیان گذشته جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کند و حتی در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانوادههای ایرانی، ضرورت تدوین راهکار و ساختار مناسب ...
بیشتر
صنعت چای ایران علیرغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت چای نتوانسته است طی سالیان گذشته جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کند و حتی در چند سال اخیر دچار بحران شده است. وابستگی مستقیم بیش از 60000 خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانوادههای ایرانی، ضرورت تدوین راهکار و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است. از این رو در این تحقیق، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید صنعت چای مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که نبود دیدگاه مدیریت یکپارچه در زنجیره عرضه صنعت چای مهمترین و اساسیترین عامل تضعیف این صنعت بوده است. یافتههای پژوهش دلالت بر این موضوع دارد که ایجاد ساختارهای پشتیبان در بخشهای مختلف زنجیره عرضه چای و حاکم شدن تفکر مدیریت یکپارچه و نقش دولت میتواند به عنوان عاملی در شکلگیری مکانیزمهای تقویت کننده مزیت رقابتی صنعت چای مطرح شود.